Velkoformátová fotografie dravého ptáka od Poliny Davydenko kontrastuje estetickou příjemnost snímku s tím, co reálně zobrazuje – kontrolu, moc a manipulaci. Foto: Dům umění města Brna

Když byla 16. února zahájena výstava Tady a teď! v Domě umění města Brna, získala si velkou pozornost exteriérová instalace Oil on House Hynka Skotáka a Terezy Holé. Tato zvětšená olejová skvrna vyrobená z více než 50 000 kusů plastových lahví byla původně vytvořena pro bienále Étangs d’Art ve Francii, kam se také 15. května přesunula. Není to ale jediná instalace, kterou exteriér Domu umění v rámci výstavy nabízí.

Timo

Pozorní kolemjdoucí si již možná všimli, že nad vchodem Domu umění přibyl svítící nápis OTEVŘENO. Nejedná se však o nový poutač, nýbrž ready-made, který pro výstavu připravil známý streetartový umělec Timo. Pojmenoval jej Willkommenskultur, čímž odkazuje hned na několik významů, ve kterých lze dílo chápat – dlouhodobé přerušení kulturního života, pobídku ke vstupu do galerie či problematiku menšin.

Za daňový ráj na Zemi

Vizuálně nenápadná, zato zvukově velmi výrazná je intervence do veřejného prostoru Za daňový ráj na Zemi od Global Genocide inc. Tato mystifikační skupina představuje ve svých projektech fiktivní akciovou společnost Global Genocide inc., která přivádí do krajnosti strategie pozdně kapitalistického tržního systému. V tomto konkrétním případě se z tlampačů v pravidelných intervalech ozývají heslovité proklamace o vizi budoucího automatizovaného světa, ve kterém bude místo jen pro vyvolené a bohaté.

Krátce po otevření výstavy 11. května přibylo ještě jedno exteriérové dílo, tentokrát na fasádu směrem do parku Koliště. Velkoformátová fotografie dravého ptáka od Poliny Davydenko kontrastuje estetickou příjemnost snímku s tím, co reálně zobrazuje – kontrolu, moc a manipulaci.

Dům umění města Brna
Malinovského náměstí 2, Brno

Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne

Mainer a Paučo v Etcetera Gallery

Koncentrovaný výběr děl Martina Mainera a Samuela Pauča v Etcetera Gallery tvoří převážně obrazy z posledních dvou let.

Na počátku bylo slovo a to slovo bylo robot…

ROBOT2020 je výstava, kterou musíte vidět. Mechanický bubeník Josef ze hry Machinárium, robotické modely dinosaurů, replika endoskeletonu Arnolda Schwarzeneggera s jeho vlastnoručním podpisem, autorský film Vladimíra 518, erotická robotika 21. století, díla Krištofa Kintery a Jaroslava Róny, robotická dojička krav, Werichův filmový Golem jako historicky první český robot a desítky dalších odkazů na slovo robot, které poprvé zaznělo před sto lety v Čapkově divadelní hře R.U.R.

O fenoménu DIY i radosti z vlastní tvorby v Jurkovičově vile

Dlouhé měsíce sociální a kulturní izolace nás donutily trávit ve svých domovech abnormální množství času. Nemálo z nás tak jistě podrobilo kritické revizi vlastní domácnost a podniklo více či méně úspěšné snahy o zvelebení svého každodenního prostředí. Není tedy náhodou, že fenomén DIY aneb „do it yourself“ znovu nabývá na síle.

Mapa jako Brno

Z Technického muzea v Brně je to teď všude blízko. Dva kroky – a jste na Špilberku. Tři – a stojíte u Brněnské přehrady. Pět kroků stačí, abyste se dostali k automotodromu. A pokud uděláte stejných pět kroků, ale opačným směrem, ocitnete se na letišti v Tuřanech. A to vše díky projektu Mapa jako Brno.

Slunečno, místy (konceptuálně) oblačno

Nad nádvořím Uměleckoprůmyslového muzea v Brně postupně vzniká levitující objekt s názvem Konceptuální oblak. Ten má být součástí nové koncepce muzea, které v současnosti prochází rekonstrukcí.