Viktoriánky začal pro HBO připravovat režisér Joss Whedon v roce 2018. Foto: HBO
Mortal Kombat je audiovizuální fenomén přeskakující z jednoho média na jiné. Foto: Vertical Entertainment
Zápas o osud lidstva, světa a vesmíru
K nejočekávanějším dubnovým filmům právem náleží Mortal Kombat, čtvrtá celovečerní adaptace kultovní a nadčasové počítačové mlátičky. Smělá očekávání jsou na místě, protože nová adaptace přichází z Austrálie, ze země Šíleného Maxe.
Připomeňme: u prvního „mortalu“ (1995) Paul W. S. Anderson poprvé nastartoval kariéru adaptátora počítačových her. Navazujícímu pokračování z roku 1997 chyběla výraznější vize k hladkému překonání laťky zábavného braku. Loňský celovečerní animák Mortal Kombat Legends: Scorpion‘s Revenge nejenže nešetřil brutalitou, ale ukázal na nevytěžitelný potenciál. Mortal Kombat je audiovizuální fenomén přeskakující z jednoho média na jiné. Filmové sérii či jednotlivým filmům lze vytýkat povrchnost a zároveň si užívat jejich více či méně rafinovanou estetiku a brakovost. I nejpovrchnější dílo má ještě jednu, nejhůř uchopitelnou vrstvu – ideologii, která také Mortal Kombat vybavuje možnými významy a hloubkou. (mh)
Mortal Kombat
r. Simon McQuoid
USA/Austrálie 2021
v kinech a na VOD od 22/4
Ženy z londýnské periferie
Konec 19. století. Londýn. Městem se potloukají osoby, které v sobě objevují nadpřirozené schopnosti. Jsou silné (Laura Donnelly), chytré (Ann Skelly)… a jsou to ženy. Pohybují se na okraji společnosti, v prostoru, který jim vykolíkoval patriarchát!
Tvůrce kultovních seriálů Joss Whedon (Buffy, Dům loutek) se poté, co vyhořel u blockbusterů od Marvelu, vrátil k tomu, co mu jde nejlépe: k práci na televizních seriálech. Na popud HBO od roku 2018 připravoval Viktoriánky jako svou srdeční záležitost. Z projektu nakonec v létě 2020 vystoupil za nejasných okolností (jde o koktejl konfliktů osobních, tvůrčích i společenských, které je zvenčí nesnadné rozklíčovat). Zásadní je, že „smrt“ autora (zde ve významu dohledu nad finálním výsledkem) nemá nic společného s životem a životností díla. Viktoriánky určitě nejsou jen vyprávěním o divokém kapitalismu sklonku 19. století, ale přeneseně též svědectvím o turbokapitalismu nového milénia. (mh)
Viktoriánky
r. Joss Whedon, Philippa Goslet
USA 2021
na VOD od 11/4
HBO GO
Viktoriánky začal pro HBO připravovat režisér Joss Whedon v roce 2018. Foto: HBO
Snímek Nadějná mladá žena (r. Emerald Fennell) má 5 nominací na Oscara. Foto: CinemArt
Oscaři v dubnu
Do užších nominací na Oscara postoupilo v březnu 15 krátkých filmů a celkem 39 celovečerních titulů. Většinu – celkem 25 snímků – jsme již měli možnost vidět na velkém plátně nebo jsou dostupné na streamu.
Část celovečeráků jsme viděli v kině loni (Emma., Frčíme, Chlast, Mulan, Pinocchio a Tenet), předloni (Ovečka Shaun ve filmu: Farmageddon) a dalších se možná ještě tento rok v kinech dočkáme (Duše, Nadějná mladá žena, Quo vadis, Aida?, Země nomádů). Do souboje „ekonomiky prestiže“ letos výrazně vstupují také streamovací služby a dávají o sobě hlasitě vědět. Nejúspěšnější je v rozstřelu Netflix (35 nominací/13 filmů), následuje Amazon Prime (12 nominací/4 filmy) a HBO (2 nominace/1 film). Než dojde 25. dubna k vyhlášení vítězů, je dost času nakoukat řadu nominovaných filmů v bezpečí domova, najít si své favority a všímat si, jak – vůbec poprvé ve své historii – 93. ročník fandí nezávislým filmům a snímkům vytvořeným ženami. (mh)
25/4
Slavnostní 93. ročník udílení Oscarů
www.oscars.org
Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne