Na webu divadla Schauspiel Köln je v rámci on-line programu ke zhlédnutí minisérie Edward II. podle Christophera Marlowa. Foto: Ana Lukenda

Prostor pro myšlení a sledování divadla v mezinárodním kontextu, který přesahuje rybníček jednoho města a státu, nikdy nebyl dostupnější než za současného stavu. Ten způsobil, že jsou divadla zavřená pro své diváky. Umožnil však divadlo podrobit potřebné zkoušce. Její výsledky lze vidět po celém světě.

Je trochu kacířské psát pro měsíčník KAM v Brně o divadelních událostech ve světě. Ale Brno bylo vždy kosmopolitní město. Proto není nic samozřejmějšího než začít cestu po světě z brněnského bytu u našich sousedů!

Na webu divadla Schauspiel Köln je v rámci on-line programu ke zhlédnutí minisérie Edward II. podle Christophera Marlowa. Její režisérka Pinar Karabulut se věnuje feminismu a queer problematice – nejinak přistupuje i k adaptaci Marlowa, který už v předloze LGBT tematiku řeší. Motto celého projektu je příznačné: Láska jsem já/Die Liebe bin ich – vrchol individualismu ve spojení slasti a politiky. Vše osobní je politické a naopak!

Stejně se lze dívat i na divadlo v on-linu. To nemusí sloužit pouze jako sekundární platforma pro PR a budování kultu identity. Tento tvůrčí přístup k on-linu prosazuje například nezávislá skupina D’Epog. Jeho šéfka Lucia Repašská to popisuje v podcastu HaDivadla Budoucnost divadla.

Další zastávka leží mezi New Yorkem a Tokiem. Martin E. Segal Theatre Center na svém YouTube kanále pořádá SEGAL TALKS s významnými světovými divadelníky a divadelnicemi. Je zde k dispozici i rozhovor s Japoncem Toshiki Okada. Pro sborník Why Theatre? divadla NT Gent odpověděl Okada na otázku, proč divadlo v době pandemie takto: „Mým přáním je najít způsob divadla, který by mohl bojovat proti zániku globalizace investováním energie do interkontextualizace.“ Globalizace nemusí potírat jedinečnost regionů, ale naopak podporovat jedinečnost v rovnocennosti všech ostatních jedinečností. Okada toho dosahuje přenesením japonských fenomenů na západ, oba regiony se propojují – dochází k interkontextualizaci!

Stejně se lze dívat i na divadlo v on-linu. To nemusí sloužit pouze jako sekundární platforma pro PR a budování kultu identity. Tento tvůrčí přístup k on-linu prosazuje například nezávislá skupina D’Epog. Jeho šéfka Lucia Repašská to popisuje v podcastu HaDivadla Budoucnost divadla. Závěrem zpět do našeho regionu. Kromě podcastu v HaDivadle připravujeme projekt Zeď pro webové prostředí v režii Kamily Polívkové. Půjde o dvouměsíční sérii kapitol s tematikou izolace. Začínáme už v pátek 2. 4. v 18.00!

Jan Doležel

student režie a asistent režie v HaDivadle

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne

Plnoletý ProART nabízí kulturu i workshopy

Festival ProART, svátek tance, zpěvu, herectví, fotografie a dalších performing arts, vstupuje do svého 18. ročníku, kromě Brna se prožene také Plzní, Jičínem, Slavonicemi, Prahou a Olomoucí.

Industra Open STAGE

Industra STAGE, která se v letošním roce přestěhovala z areálu bývalých mrazíren na Masné do nového působiště v Nové Zbrojovce v Židenicích, nezahálí a připravuje letní divadelní program pod širým nebem.

Cabaret des Péchés volá: Show must go on!

Přestože dostala kultura v posledním roce silný úder, brněnský Cabaret des Péchés se nevzdává a bojuje dál. Pro svou další existenci však potřebuje vás, hosty, fanoušky nebo milovníky kultury a gastronomie.

Divadlo Feste: Pokoušení

On-line premiéra inscenace Pokoušení, kterou si připravilo Divadlo Feste podle textu Václava Havla, proběhne v pátek 7. května od 20 hodin. 

Divadelní svět Brno 2021 bude!

Nová perspektiva. To je téma letošního ročníku festivalu Divadelní svět Brno, který by se měl uskutečnit od 20. do 25. května. Festival, jenž se stal významnou mezinárodní přehlídkou divadelních her, patří svým rozsahem mezi tři největší divadelní festivaly v České republice.