V Brně si můžete vybrat z mnoha možností sdílených dopravních prostředků – společnost Nextbike má ve městě 400 kol a na téměř polovině z nich máte vždy 15 minut jízdy zdarma. Foto: Nextbike

Na co vlastní auto? Na co vlastní kolo? Dostupnost sdílených dopravních prostředků v Brně roste každým dnem. Jaké služby ve městě můžete využít? A uškodila nebo naopak pomohla sdílené dopravě koronavirová pandemie? Čtěte. Jezděte. Sdílejte.

Nastala doba sdílení! Jaké sdílené či netradiční dopravní prostředky můžete použít v Brně? A musíte se vždy přesouvat jen po souši? Nabízíme stručný přehled možností, jak se pohybovat po městě, pokud nemáte vlastní auto, motorku ani kolo.

Kola v růžovo-modré. Rychle, pohodlně, přes appku. Růžová Rekola brázdí Brno již od roku 2014, po městě jich najdete téměř 200. V loňském roce se k nim přidala také modrá flotila Nextbike, čítající v současné době 400 bicyklů. Cenově jsou obě služby podobné, kromě počtu kol a barvy se liší technickými parametry a výbavou.

Elektrické koloběžky. Nechce se vám šlapat? Pomocí mobilní aplikace se dají vypůjčit nejen kola, ale také elektrické koloběžky poskytovatelů Yoyoway a Lime. První jmenovaný, ryze brněnský Yoyoway, působí ve městě od srpna 2019, mezinárodní Lime se přidal přesně o rok později.

Nejnovější příspěvek k dopravní revoluci. Od čtvrtého březnového týdne funguje v ulicích Brna také služba Re.volt – ta plánuje po městě postupně zpřístupnit až 350 elektrických koloběžek a 80 skútrů. Koloběžku si vypůjčí každý nad 18 let, skútr potom ti s platným řidičským průkazem skupiny B. Schvalování bude probíhat strojově na základě průkazu totožnosti.

Elektrokola budou. Chybí vám v nabídce sdílených dopravních prostředků elektrokola? Spolu s elektrokoloběžkami je má v plánu v Brně poskytovat estonský startup Bolt, který si poptávku po nich od loňského podzimu ověřoval v Praze.

Možná přijde i BeRider. Dříve než Re.volt, konkrétně v březnu minulého roku, měla do Brna se svými 250 skútry přicestovat služba BeRider. Kvůli koronavirové pandemii se projekt odložil na neurčito, kdy se Brňané skútrů od BeRider dočkají, není tedy ani „rok poté“ jasné.

Auto nemám, přece jezdím. Kteří poskytovatelé nabízí v Brně sdílená auta? Pionýři českého carsharingu Autonapůl, služba AJO, jejíž vozy najdete kromě centra například i na Lesné, v Komíně či Bohunicích, a platforma CAR4WAY, z jejichž rozsáhlé flotily si můžete vybrat například i elektromobil VW e-Golf.

Půjčím ti / půjčím si. Aneb peer-to-peer carsharing čili sdílení aut přímo mezi vlastníkem a uživatelem. Výhodou této metody sdílení je různorodost nabízených vozů, vlastník si může navíc cenu za pronájem určit sám. Platforma HoppyGo, která P2P carsharing v Brně zaštiťuje, pak obě strany propojuje po technické stránce, umožňuje platby a kryje provoz vlastním pojištěním.

Šalinu sdílíme všichni. Nejtradičnějším poskytovatelem sdílené dopravy ve městě je bezesporu Dopravní podnik města Brna. Poslední novinkou v jeho fungování je smlouva za 2,4 miliardy korun, podle které má podnik získat 40 nových obousměrných tramvají od společnosti Škoda Transportation. Prvních 5 kusů by mělo přicestovat do Brna do února 2023, budou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu Bohunice.

Když už tu ty řeky máme. Poněkud netradiční dopravní prostředek, spíš než k rychlému přesunu z bodu A do bodu B určený k cestování se zážitkem. Svitava či Svratka na kajaku? Kánoi? Raftu? Proč ne. Lodě i vybavení si můžete vypůjčit například u společnosti Water Element, Sun sport nebo ve středisku KTL Brno KáČaTa.

Kola v růžovo-modré

Rychle, pohodlně, přes appku. Růžová Rekola brázdí Brno již od roku 2014, po městě jich najdete téměř 200. V loňském roce se k nim přidala také modrá flotila Nextbike, čítající v současné době 400 bicyklů. Cenově jsou obě služby podobné, kromě počtu kol a barvy se liší technickými parametry a výbavou.

Elektrické koloběžky

Nechce se vám šlapat? Pomocí mobilní aplikace se dají vypůjčit nejen kola, ale také elektrické koloběžky poskytovatelů Yoyoway a Lime. První jmenovaný, ryze brněnský Yoyoway, působí ve městě od srpna 2019, mezinárodní Lime se přidal přesně o rok později.

Elektrokola budou

Chybí vám v nabídce sdílených dopravních prostředků elektrokola? Spolu s elektrokoloběžkami je má v plánu v Brně poskytovat estonský startup Bolt, který si poptávku po nich od loňského podzimu ověřoval v Praze.

Nejnovější příspěvek k dopravní revoluci

Od čtvrtého březnového týdne funguje v ulicích Brna také služba Re.volt – ta plánuje po městě postupně zpřístupnit až 350 elektrických koloběžek a 80 skútrů. Koloběžku si vypůjčí každý nad 18 let, skútr potom ti s platným řidičským průkazem skupiny B. Schvalování bude probíhat strojově na základě průkazu totožnosti.

Možná přijde i BeRider

Dříve než Re.volt, konkrétně v březnu minulého roku, měla do Brna se svými 250 skútry přicestovat služba BeRider. Kvůli koronavirové pandemii se projekt odložil na neurčito, kdy se Brňané skútrů od BeRider dočkají, není tedy ani „rok poté“ jasné.

Auto nemám, přece jezdím

Kteří poskytovatelé nabízí v Brně sdílená auta? Pionýři českého carsharingu Autonapůl, služba AJO, jejíž vozy najdete kromě centra například i na Lesné, v Komíně či Bohunicích, a platforma CAR4WAY, z jejichž rozsáhlé flotily si můžete vybrat například i elektromobil VW e-Golf.

Půjčím ti / půjčím si

Aneb peer-to-peer carsharing čili sdílení aut přímo mezi vlastníkem a uživatelem. Výhodou této metody sdílení je různorodost nabízených vozů, vlastník si může navíc cenu za pronájem určit sám. Platforma HoppyGo, která P2P carsharing v Brně zaštiťuje, pak obě strany propojuje po technické stránce, umožňuje platby a kryje provoz vlastním pojištěním.

Šalinu sdílíme všichni

Nejtradičnějším poskytovatelem sdílené dopravy ve městě je bezesporu Dopravní podnik města Brna. Poslední novinkou v jeho fungování je smlouva za 2,4 miliardy korun, podle které má podnik získat 40 nových obousměrných tramvají od společnosti Škoda Transportation. Prvních 5 kusů by mělo přicestovat do Brna do února 2023, budou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu Bohunice.

Když už tu ty řeky máme

Poněkud netradiční dopravní prostředek, spíš než k rychlému přesunu z bodu A do bodu B určený k cestování se zážitkem. Svitava či Svratka na kajaku? Kánoi? Raftu? Proč ne. Lodě i vybavení si můžete vypůjčit například u společnosti Water Element, Sun sport nebo ve středisku KTL Brno KáČaTa.

Brnem na dvou kolech

Sdílená doprava je důležitou součástí plánu města na udržitelný rozvoj mobility. Šetří životní prostředí, snižuje dopravní zátěž problémových úseků, nabízí nové možnosti, jak se pohodlně a levně přesouvat nejen po centru Brna. Rostoucí oblibu sdílených dopravních prostředků nesnížila ani vládní omezení. „Pozorovali jsme velký nárůst jízd zvláště během prvního lockdownu, kdy byly naše služby hrazené firmou Rohlik.cz a Prusa Research. „Obecněji lze říct, že uživatelé se stále častěji vydávají na kratší jízdy, což naznačuje chápání kola spíše jako normálního dopravního prostředku do města než jeho využití čistě na sportovní rekreaci,“ říká Jan Střecha ze společnosti Rekola. Jejich růžová kola patří k Brnu již sedmým rokem, najdete tu také modré bicykly Nextbike či koloběžky od Yoyoway, Lime nebo Re.voltu. 

Když koloběžka nestačí

Ať už z důvodů časových (potřebuji být za 15 minut na druhé straně města!) či ryze praktických (ten prádelník se mi na kolobrndu nevejde), důležitou složkou sdílené dopravy je ta automobilová. Carsharing znamená nejen méně aut ve městě a v případě, že najezdíte do 10 000 km ročně, i úsporu pro vaši kapsu, ale i pohodlnější parkování. Auta od všech tří služeb poskytujících v Brně klasický carsharing (Autonapůl, AJO a CAR4WAY) můžete totiž zdarma zaparkovat v rezidentních zónách. Specifickým druhem sdílení aut je tzv. peer-to-peer carsharing, při němž můžete nabídnout k vypůjčení své vlastní auto. Firma HoppyGo, která jej v Brně zajišťuje, za minulý rok hlásí 81% nárůst poptávky – koronavirová krize tedy očividně svědčí i tomuto druhu služeb. Výhodou se ukázal být také pro firmy. „Prakticky ze dne na den neměly využití pro své vozové parky a peer-to-peer carsharing jim poskytl skvělou příležitost, jak stojící auta monetizovat, a tím snížit provozní náklady. Meziročně se zájem firemních zákazníků zvýšil o desítky procent,“ vysvětlil CEO HoppyGo Robin Švaříček.

 První opravdové hromadné sdílení dopravního prostředku po městě přinesla Brňanům koněspřežná tramvaj, která se roku 1869 stala prvním tramvajovým systémem v českých zemích. Na snímku vozy bývalé koňky zapřažené za parní lokomotivu u vozovny v Pisárkách na konci 19. stol. Foto: DPMB

Těžký rok dopravního podniku

Vylidnění Brna po dobu pandemie, práce na homeoffice, omezení pohybu občanů… To vše komplikuje fungování poskytovateli jednoznačně největšího objemu sdílené dopravy v moravské metropoli – Dopravnímu podniku města Brna. „Jsme služba pro lidi a lidé s námi nejezdí. Má to nejen obrovský ekonomický dopad, ale i společenský, je otázkou, zda se nám cestující vrátí. My nepřestáváme doufat, že ano, a děláme maximum pro to, aby pro ně byla MHD příjemná a bezpečná,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Aktuálně využívá MHD 55–60 % běžného počtu cestujících. Loni na jaře a pak opět na podzim však toto číslo kleslo až ke 30 %. Ztráty dopravního podniku se za loňský rok vyšplhaly na 150 milionů korun, letos už na dalších 36 milionů.

 

Tématu dopravy v Brně se budeme věnovat v dalších článcích. Sledujte náš web, facebookovou stránku nebo se přihlaste k newsletteru, a nic vám neunikne.

Filip Živný

editor KAM v Brně

Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne

Šlápni na to, Brno!

Cyklistika tvoří v mnoha evropských městech významné procento celkové dopravy po centru a okolí. Ne tak v Brně. Větší využití kol k cestám do práce by přitom ulevilo nejen životnímu prostředí, ale také dopravním uzlům ucpaným častými kolonami. Kdy nám tedy přestane v tomto ohledu padat řetěz?

Parky v Brně

V parcích relaxujeme, sportujeme, pracujeme a hlavně se v nich (teď více než kdy jindy) setkáváme. Je parků v Brně dost? S jakými problémy se potýkají? Kde vzniknou nové? Jak budou vypadat? A jak by měly vypadat? Zjišťovali jsme, ptali jsme se, fotili jsme. Pojďme na to.

Voda v Brně

Jak bojovat se suchem ve městě? Co přinesou protipovodňová opatření? Využíváme dešťovku dostatečně? A jak s tím souvisí zelené střechy? Z mraků až do kanalizace a ještě dál – příběh vody a příběh Brna na jejich soutoku.

Elektronová mikroskopie

Před sedmdesáti lety byl v Brně sestrojen první československý elektronový mikroskop. Nyní se jich v moravské metropoli vyrobí jedna třetina celosvětové produkce. Díky nim jsme neustále na cestě k novým objevům.

Sdílená doprava v Brně

Na co vlastní auto? Na co vlastní kolo? Dostupnost sdílených dopravních prostředků v Brně roste každým dnem. Jaké služby ve městě můžete využít? A uškodila nebo naopak pomohla sdílené dopravě koronavirová pandemie? Čtěte. Jezděte. Sdílejte.