Divadlo Radost uvede Hamleta jako poslední premiéru letošní sezony postižené zavřením divadel, jak tomu ostatně bylo několikrát i za Shakespearova života v dobách morových ran. Foto: Divadlo Radost
Hlavní podmínkou existence divadla je společná přítomnost herců a diváků, kteří se navzájem ovlivňují (diváci působí na herce svou přítomností, smíchem, potleskem, herci na ně reagují, mohou je zapojit do hry atd.).
V době, kdy jsou divadla pro publikum zavřená, a přesto zůstávají v provozu, je taková činnost nemožná. Divadlo se tím ocitá v pasti: jak hrát pro někoho, kdo tady není? Tato past vychází ze samotné podstaty divadla.
V jedné Shakespearově tragédii se do podobné pasti chytí jedna z ústředních postav. Zloduch zavraždí svého bratra, ožení se s ovdovělou královnou a stane se dánským králem. Možná jste poznali – řeč je o Hamletovi, který se pokouší svého strýce lapit do psychologické pasti, když nechá kočovný soubor zahrát hru Past na myši pojednávající o zavraždění krále Gonzaga svým příbuzným, jenž mu ve spánku nalije do ucha jed. Hamletův strýc se do synovcovy pasti chytí: během představení vstane a citově rozrušený odejde. Představení se nedohraje, není pro koho, s králem odchází i publikum…
V době, kdy jsou divadla pro publikum zavřená, a přesto zůstávají v provozu, je taková činnost nemožná. Divadlo se tím ocitá v pasti: jak hrát pro někoho, kdo tady není? Tato past vychází ze samotné podstaty divadla.
Divadlo Radost uvede Hamleta jako poslední premiéru letošní sezony postižené zavřením divadel, jak tomu ostatně bylo několikrát i za Shakespearova života v dobách morových ran. Covidová rána, která zasáhla naše divadla už ve druhé po sobě jdoucí sezoně, si vyžádala specifický provoz divadel. Smí se zkoušet „do šuplíku“, nesmí se však hrát pro přítomné publikum. A tak divadla alespoň „vysílají“ on-line, čímž se z představení vytrácí to, čím je divadlo jedinečné – interakce herců a přítomných diváků.
Divadlo Radost má za sebou dvě on-line odpremiérované novinky: Kráska a zvíře v režii Marka Zákosteleckého a Bratříčci svatého Františka, kterou nastudoval Jacek Poplawski.
Hamlet on the Road chystaný k uvedení na konci letošní „uzavřené sezony“ je zamýšlen jako kočovné divadlo, jímž se Radost přiblíží divákům mimo své interiérové působení, a vyjede on the road vlastním divadelním vozem, jehož výtvarné pojetí je dílem scénografa Pavla Hubičky. Tento jarmareční Hamlet bude specifický snahou uvést nejslavnější Shakespearovu tragédii jako komedii, kterou bude možné vidět nejen v plenérovém provedení, ale také v interiérové variantě na scéně Divadla Radost.