Jedním z očekávaných filmů roku 2021 je Nikdo v hlavní roli s Bobem Odenkirkem. Foto: CinemArt

Není pochyb, že situace v kinech a v audiovizuálním průmyslu z roku 2020 se výrazně promítne i do dalších let. Stručné shrnutí zisků/ztrát z loňska je také výhledem do roku 2021. 

Statistika (zdroj: kinomaniak.cz) uvádí propad tuzemské návštěvnosti kin o 65 % ve srovnání s rokem 2019. K obdobné situaci došlo i v dalších zemích se silnou národní kinematografií (Nizozemsko 57 %, Rusko 60 %, Německo 69 %, Francie 69 %, Itálie 72 %, USA 82 %). Potěšilo, že 25 uvedených českých titulů (s 26,6% zastoupením v kinonabídce) vyhledalo 50,5 % diváků, (což obnášelo 2 333 556 prodaných vstupenek). Amerika skončila v těsném závěsu.

Filmové asociace na základě dostupných dat vládu od podzimu marně přesvědčují, že kina nespadají mezi zdravotní hrozby. Škoda. Uvolněním by se sice dosáhlo jen skromných zisků, avšak ty by vedly k obnovování důvěry v systém. 

Státnímu fondu kinematografie proto nezbývá než mimořádnými výzvami pomáhat přežít filmovému průmyslu (kina, distribuce a produkce).

I když internetový prostor ještě zvládá zabavit uživatele on-line obsahem či alternativou  (Moje kino live), stejně se vracíme k významu kina a k faktu, že jsou alfou i omegou audiovizuálního společenského života. Což nepřekryje ani fakt, že od poloviny února  začne Sony nabízet k novým televizím ze série XR novou streamovací službu Bravia Core i v ČR a během roku na český trh vstoupí kanál Disney+ (seriál Mandalorian aj.). Ani s rozvojem služeb a technologií ne(z)mizí hlad po kině. Půst je dlouhý a bude zázrak, když skončí dříve než po Velikonocích.

Miloš Henkrich

redaktor KAM v Brně

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne

Pohled shora aneb jak to vidí promítač

Stanislav Vacl je hlavní promítač Kina Art. Pracuje v kině od roku 2008 a zažil na vlastní kůži přechod z filmového pásu na digitální kino. V kině je zodpovědný nejen za projekce filmů, ale také za filmové kopie, techniku a hromadu věcí, bez kterých by kino nefungovalo.

Za filmem zve Miloš Henkrich

I v březnu zřejmě diváci a kina nebudou v jiném než platonickém kontaktu – přes internet on-line a na sociálních sítích. Oč důvěrnější vztah se utváří mezi publikem, monitorem a domácími audiovizuálními médii, o to víc stojí za pozornost. A protože je březen měsícem knihy, literatura se přímo nabízí být průvodcem na „dobrodružné výpravě za obrazovku“.

Na co se podívat v dubnu?

Zápas o osud lidstva, světa a vesmíru, ženy z londýnské periferie a očekávaní Oscaři. V tomto článku najdete filmové či seriálové tipy od redaktora KAM Miloše Henkricha.

Brno a Jihomoravský kraj jako bašta filmové tvorby

Za tři roky své existence podpořil Jihomoravský filmový nadační fond 60 projektů a stal se významnou institucí v audiovizuální tvorbě. Svou činností podporuje zajímavé tvůrce, místní profesionály a služby i ekonomiku kraje.

Na co se podívat v březnu?

Dochází vám nápady, na co se doma podívat? V tomto článku najdete tipy jak na novinky, tak i starší filmy od redaktora KAM Miloše Henkricha.