Co má šéfdirigent Roman Válek v plánu s Czech Ensemble Baroque na rok 2021? Čím je barokní hudba aktuální v dnešní době? A která alba či hudební projekty ho zaujaly v uplynulých měsících? Čtěte v krátkém rozhovoru.
Co máte s Czech Ensemble Baroque v plánu na rok 2021?
Pokud přežijeme mezidobí, v němž nad jakýmikoli hudebními plány visí Damoklův meč, tak je v plánu hned několik superzajímavých projektů. Spolupráce se světovým kontratenorem Andreasem Schollem na velikonočním festivalu v projektu Vivaldi, dále CD Requiem F. I. Tůmy, jež otevírá další etapu spolupráce se Supraphonem, CD Molieri s Adamem Plachetkou, Telemannovo oratorium – Poslední soud na Hudebním festivalu Znojmo, festival v Rheingau. Je však nutno vše mocně zaklepat na dřevo a doufat, že svět přijme covid do stáje tzv. běžných nemocí a vše půjde normálně dál.
Čím je barokní hudba aktuální v dnešní době?
Je asi jako pop music, jazz a všechny jiné žánry, jež lidi harmonizují, rytmizují, povznáší a zkrátka baví. Přestože otázka duchovní je pro dnešního člověka zdánlivě na vedlejší koleji, je jasné, že kdesi v hloubi i největší ateista dnešní doby hledá otázky v oblasti vlastní existence, vesmíru, života a smrti. Doba barokní, ať v dílech duchovních či světských, měla tato témata v zorném úhlu téměř principiálně. I úplný laik toto cítí v barokní hudbě na první poslech, a proto můžeme směle tvrdit, že baroko promlouvá i přes staletí stále aktuální řečí.
Která alba či hudební projekty vás zaujaly v uplynulých měsících?
Oceňuji všechny streamované koncerty, zejména v oblasti nezřizované kultury. Jde totiž ve většině případů téměř o hrdinské činy z hlediska uměleckého i organizačního.
Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne