O divadle a nových termínech premiér a představení nám v krátkém rozhovoru pověděl ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. 

Na čem teď, v době uzavření divadel, pracujete?

I druhý lockdown nás zastihl ve chvíli, kdy máme mnohé projekty ve velmi pokročilém stadiu rozpracovanosti. V pátek 23. října jsme večer místo premiéry odehráli poslední generálku Kunderových Majitelů klíčů. Pár zkoušek od finále dělí balet Beethoven, který dokončíme za použití nahrávky, a až to bude možné, přidá se orchestr a sbor. Vyrobená scéna a kostýmy už jsou pro činoherní novinky Nikdo a Racek, i tam už herci pracují. Za zavřenými dveřmi divadel se zkrátka pilně zkouší, abychom byli připraveni, až budeme moci znovu před diváky.

Vybíráte již nové termíny pro premiéry a představení, která se nemohla uskutečnit nebo zatím vyčkáváte?

Kdybychom se důsledně drželi vládních nařízení, tak bychom předělávali hrací plány doslova každý týden, abychom s péčí řádného hospodáře mohli otevřít. Ale každému je jasné, že to, co podle vyhlášek má platit týden nebo dva, bude trvat spíš v jednotkách měsíců. Komunikace vlády je stále nesmírně chaotická a nezodpovědná – opakovaně se snažíme vysvětlit, že je sice možné ze dne na den zavřít, ale otevření už tak lehké není. Samozřejmě se připravujeme, ale bez znalosti klíčových proměnných to opravdu nemá valný smysl. V tuto chvíli spíše revidujeme již ohlášené hrací a dramaturgické plány. Je jasné, že některé tituly se už na repertoár nevrátí, protože nám třeba skončí práva, vánoční Louskáček s desítkami dětí na jevišti též není vůbec reálný. A pokud se divadla otevřou až po novém roce, což je myslím víc než pravděpodobné, dopadnou změny i na premiéry ohlášené pro příští rok.

Situace je vážná pro celou kulturní scénu. Co vám však naopak udělalo v poslední době radost, co vám zvedlo náladu?

Obrovské nasazení, se kterým naši činoherci dotáhli práci na Majitelích klíčů do finále. Místo premiéry seděla v páteční večer na generálce hrstka nejbližších kolegů a oni přesto hráli, jako by divadlo bylo plné. Jejich energie mě znovu přesvědčila o síle divadla. Ten živý kontakt nenahradí žádné jiné médium a divadlo zvládne i tuto krizi. A potom pravidelné víkendové výlety do okolních lesů. V první vlně jsem intenzivně vnímal proměny přírody na začátku jara, teď si užívám to pomalé ukládání k zimnímu spánku.

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne