Výhled ze střechy M-Paláce směrem ke kancelářskému komplexu Spielberk Office Park a historickému centru města. Foto: Pocket media/Monika Hlaváčová
Jižní centrum, brněnský Manhattan, brownfieldy, kancelářská centra, koncentrace businessu, nové nádraží, nová Zvonařka, nová čtvrť, starý viadukt, na dohled nejvyšší budova České republiky a kousek od ní neprostupné křoví a zahrádkářská kolonie. Na jih od historického centra roste „nové Brno“, místo plné protikladů.
Od zahrad k brownfieldům
Jižně od městských hradeb, obepínajících Brno až do poloviny 19. století (některé části opevnění nechal strhnout Napoleon už na jeho počátku), se nacházela vesnička Křídlovice. Na usedlosti v místě dnešní Křídlovické ulice navazovaly rozlehlé ovocné sady a zelinářské zahrady sahající až k břehu Svratky. Podstatným urbanistickým zásahem bylo pro jižní část města zřízení železniční tratě do Břeclavi a Vídně, po níž v roce 1838 přijel do Brna první parní vlak na území dnešní České republiky.
Výstavba Renneské třídy na konci 19. století a vznik malobytových kolonií v jejím okolí v průběhu století 20. znamenaly určité oživení oblasti. Následné napojení na výpadovou komunikaci z Brna v průběhu 2. světové války nicméně způsobilo pokles atraktivity obytných čtvrtí jihu města. I přes pozdější zklidnění dopravního zatížení měla tato skutečnost negativní vliv na další vývoj oblasti, v níž dnes najdeme mnoho brownfieldů a prapodivných kontrastů zaplněnosti a prázdnoty.
Železniční doprava měla velký vliv na vývoj jižní části Brna. Po tzv. vídeňském viaduktu, dlouhém 637 metrů, přijel do Brna v roce 1938 první parní vlak. Foto: Archiv města Brna
Nádraží sem, nádraží tam
Zatímco Zvonařka, tedy hlavní brněnské autobusové nádraží, momentálně prochází nákladnou rekonstrukcí, která z něj má udělat příjemnější místo, hlavní vlakové nádraží bude měnit polohu. Po téměř sto letech debat o tom, kam by se mělo (či nemělo) přesunout, je konečně rozhodnuto – vyhrál návrh na přemístění o kilometr jižně k řece Svratce. Podoba nového nádraží má vzejít z architektonické soutěže za 50 milionů korun, kterou bude většinově financovat Správa železnic, 10 miliony se podílí město a v porotě zasedne například i známá česká architektka Eva Jiřičná.
Nová čtvrť a … metro v Brně?
Dalším obrovským projektem souvisejícím s tímto přesunem je vznik nové čtvrti Trnitá. „Nechceme, aby nádraží vyrostlo uprostřed ničeho, kolem by už mělo být několik bloků, soukromí investoři čekali velmi dlouho na rozhodnutí o poloze nádraží a chtějí začít co nejdříve stavět,“ uvedl při rozhovoru pro náš časopis městský architekt Michal Sedláček. Nová čtvrť má být moderním místem pro bydlení, práci i odpočinek, při její výstavbě jsou pro město důležitá veřejná prostranství se zelení, chodníky, podzemní parkování, systém nakládání s dešťovou vodu i zelené střechy.
Jedním z důsledků vzniku nových čtvrtí (Trnitá a další), a tím pádem i růstu počtu obyvatel, bude potřeba řešení dopravní situace ve městě. „Bez podzemní kolejové dráhy se Brno v budoucnu neobejde,“ prohlásil v srpnu radní Filip Chvátal. Studie proveditelnosti podzemní dráhy by měla být hotová za rok a půl, pak bude jasnější, zda by pod Brnem měla vést železnice, tramvaj či metro.
V následující reportáži vám přinášíme kontrasty oblasti, kde moderní kanceláře a výškové budovy shlíží na brownfieldy a klikatící se Svratku. Historie, budoucnost, zanedbanost i pokrok, to vše spojeno ve vizi nové části Brna rozrostlého o čtvrtě, náměstí, parky a tisíce obyvatel.
GALERIE
Čtvrť Trnitá. Bydlení pro deset až patnáct tisíc lidí, kancelářské budovy, náměstí, bulvár i dostatek zeleně. Čtvrť, která má pod dohledem Kanceláře architekta města Brna vyrůst kolem nového nádraží, promění oblast k nepoznání. Vizualizace: Burian-Křivinka, 4ct, Civitas
AZ Tower. Se svými 111 metry je AZ Tower, postavená mezi lety 2011 a 2013, nejvyšší budovou v České republice. Spolu se Spielberk Tower B a M-Palácem se tyčí nad oblastí trefně nazývanou „brněnský Manhattan“.
Zahrádky. Kontrast moderního kancelářského komplexu a přímo vedle něj se rozkládajících, mnohdy bujnou zelení zarostlých zahrádek mezi kolejemi a nábřežím Svratky působí až neskutečně. Dva odlišné světy jen několik metrů od sebe.
Viadukt. Části z většiny zasypaného viaduktu, po němž v listopadu 1838 přijel do Brna první parní vlak, si můžete prohlédnout dodnes. Téměř o rok později, v červenci 1839, byla slavnostním příjezdem čtyř vlaků z Vídně zahájena pravidelná osobní vlaková doprava po trati Vídeň–Břeclav–Brno.
Spielberk Office Park. Nabízí nejen moderní kancelářské prostory, ale i relax zónu se dvěma jezírky uprostřed parku. V areálu se běžně pohybuje až 5 000 osob a sídlí zde pobočky známých společností jako SAP, Lufthansa, Atlas Copco, PPG, Deutsche Telekom a další.
Rozestavěná poliklinika. Budova, jejíž stavba započala v roce 1988, měla sloužit jako multifunkční poliklinika zaměstnancům drah, nikdy však nebyla dostavěna. Areál chce v současné době koupit město za účelem realizace protipovodňových opatření.
Hotel Courtyard by Marriott Brno. Luxusní hotel americké společnosti Marriott se nachází v tzv. Tower A ve Spielberk Office Parku. Zvláště z pokojů umístěných ve vyšších patrech je krásný výhled na Brno, vstupní halu hotelu pak zdobí obří olejomalba od výtvarníka Marka Číhala.
Blue Mango a další. Kde se při práci občerstvit? V office parku sídlí například Blue Mango nabízející skvělé freshe, smoothie a zmrzlinu, dále Jean Paul’s Bistro, restaurace Eatology nebo vegetariánské REBIO.
Filip Živný
editor KAM
Monika Hlaváčová
fotografka
Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne