Motocyklová Velká cena je jedním z turistických lákadel Brna, závody tu mají více než půl století dlouhou tradici. Foto: Michal Bartoš

Přesně před 90 lety měli Brňané možnost vidět první automobilový závod na zbrusu nové závodní trati. Její podoba, délka i umístění se několikrát měnily, tradice však zůstává živá. Vydejte se s námi po stopách brněnského fenoménu – Masarykova okruhu.

Eliška Junková, Louis Chiron a první Masarykův okruh

Historie brněnských automobilových závodů se začala psát už v roce 1930, kdy s podporou světoznámé automobilové závodnice, královny volantu Elišky Junkové vznikla trať pojmenovaná po prezidentu republiky. Vedla od Bosonoh přes Veselku, Popůvky, Ostrovačice, Žebětín, Kohoutovice, Pisárky a Nový Lískovec zpátky do Bosonoh, jedno kolo měřilo dnes těžko uvěřitelných 29 kilometrů. Podzimní závody odstartovaly slavnou etapu plnou ještě slavnějších závodnických jmen, které se do Brna podařilo dostat právě zásluhou Junkové. S předválečnou dobou je nejvíce spojeno jméno legendárního jezdce Louise Chirona, který zde se svým pověstným stylem vyhrál několik mistrovství a nejrychlejší kolo zajel i na prvním poválečném závodě, jenž se konal v roce 1949.

featured-image-alt-text

Snímek z výstavby prvního Masarykova okruhu v roce 1930. Foto: archiv Automotodromu Brno

Vládu přebírají motocykly

O pouhý rok později už začaly na zkráceném okruhu (přišel o svou západní část, a jedno kolo tak nově měřilo něco přes 17 kilometrů) hrát prim místo automobilů silniční motorky. Jedním z nejlepších českých jezdců všech dob, který v Brně také závodil a měl Brno dle svých slov velice rád, byl František Šťastný. V době jeho největší slávy, kdy Jawa s čtyřtaktními dvouválci držela krok se světovou konkurencí a Šťastný v Brně vyhrával, nebyl ještě závod zapsaný v kalendáři mistrovství světa (k tomu došlo až po dalším zkrácení okruhu v roce 1965). O to větší nadšení pak vzbudilo jeho třetí místo z roku 1968, kdy se jedinkrát na domácí trati ve světové konkurenci prosadil. Opojná doba pro brněnské motocyklové fanoušky, kdy se na Masarykově okruhu proháněli závodníci jako Giacomo Agostini nebo Mike Hailwood, se začala chýlit ke konci v druhé polovině 70. let. Spolu se stále se zpřísňujícími bezpečnostními požadavky, jimž přírodní trať přestávala vyhovovat. Poslední mistrovství světa se na ní odehrálo roku 1982.

Nová trať, nová éra

Moderní uzavřená závodní dráha byla dokončena v žebětínských lesích u západní části původního Masarykova okruhu v roce 1987 a započala tak nová éra brněnské Velké ceny trvající dodnes. Při ní se na okruhu mnohokrát předvedl i fenomenální Ital Valentino Rossi (na brněnské trati dokonce v pouhých 17 letech vyhrál svoji první Grand Prix v kariéře). Ačkoli největší závody tu stále patří motocyklům, už od vzniku nového okruhu na něm můžeme sledovat i zápolení automobilových závodníků, na přelomu 80. a 90. let tu jel například pozdější několikanásobný šampion Formule 1 Michael Schumacher.

Co se děje na současném Masarykově okruhu? A jaké zajímavosti najdete, pokud se vydáte po trase, kterou vedl před padesáti a více lety? Odpovíme následující fotoreportáží. A podotýkáme, že při cestě za snímky jsme na rozdíl od dávných závodníků vždy dodržovali maximální povolenou rychlost.

GALERIE

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne