Jakýkoliv pohyb, jógu nevyjímaje, vyplavuje hormony štěstí jako je endorfin či  serotonin. O hledání duševní a tělesné rovnováhy jsme si povídali s Danou Čechmanovou, která je lektorkou fyzioterapeutické jógy a majitelkou brněnského studia Punk Jóga. Zacvičit si s “Punkem” můžete i v době nouzového stavu. Studio streamuje  každý den v 18 hodin živé lekce na jejich facebookové stránce.

Funguje jóga na dobrou náladu?

Jednoznačně! Jóga umí změnit náš mindset. Děje se to tak nějak přirozeně. Pozvolna. Chvilku se vám jóga zabydlí v životě a najednou zjistíte, že jste nejenom víc ohebnější, ale že jste hlavně mnohem víc “na pohodu”. Ráda používam větu, že jóga je všechno, co si odvyknete a úplně všechno, co si znovu navyknete. Jóga je dech! To se mi na ní líbí! To prodýchávání, ohýbaní, natahování, uvolňování, a jak z vás pak dokáže vyloupnout to veselý jádro! Navíc jógová praxe umí dobře upoutat naši pozornost, člověk se ztiší, zklidní a hup! Pocit štěstí a radosti je tu!

Jak podle vás souvisí psychické fyzické a psychické zdraví?

Tahle otázka je skvělá! První, co mě na ni napadlo, jsou další otázky jako: ” Víme vlastně, proč máme my lidi teď stres?” “A proč tak často nejsme psychicky ok?”
Protože máme OBECNĚ NEDOSTATEK POHYBU! V těle z nedostatku pohybu vzniká přirozeně stres. Celý den většinou sedíme. Třikrát týdně si jdeme na hoďku někam zacvičit. To tělu nestačí! Myslím, že všichni víme, že psychické a fyzické zdraví jdou ruku v ruce. Když je psychika „down”, začne chátrat i tělo a naopak. A ještě je tu dost často jeden háček. My s tělem počítáme! Že má být zdravý, stále k dispozici, má vydržet, no a hroutíme se, když tomu tak náhodou není. Tohle je nekonečné téma. Co třeba zmínit orientaci společnosti na výkon? Jaké to má dopady na “tělo” i “duši”? Tady bych jen závěrem dodala, že jóga je skvělým nástrojem, jak najít libozvučnou fúzi mezi psychickým a fyzickým zdravím, mezi duší a tělem

Máte nějaké tipy, jak mohou lidé trávit čas doma v dnešních dnech?

Najít zdravou osobní disciplínu (zvláště pokud jsou doma školou povinné děti). Děláme to hlavně pro sebe, ale i pro ně. Mít řád, určitou strukturovanost toho, co chci za ten den udělat, co se naučit. Je to teď nejlepší čas na ukončení nahromaděných prokrastinací. Přiznejme si to, že 20 slovíček z angličtiny denně by mohlo být pro většinu z nás teď hračkou. Ale zase pozor na to, ať se nestaneme otrokem toho, co jsme si na sebe (a děti) vymysleli.
Já osobně doporučuji víc vědomě dýchat! 10 min na terase, balkóně nebo jen v sedu u otevřenýho okna. Vyčistí se vám pohled a hned budete cítit líp. Snažme se zařadit do dne něco, co normálně nestíháme. A hlavně – Snažme se do dne zařadit něco, co nám dělá (bude dělat) RADOST.
Zacvičte si! I několikrát za den. Poposkočte si. No a dejte si jógu.

Namaste D.

Více info: https://www.facebook.com/punkjogabrno/