Viktoriánky začal pro HBO připravovat režisér Joss Whedon v roce 2018. Foto: HBO

Mortal Kombat je audiovizuální fenomén přeskakující z jednoho média na jiné. Foto: Vertical Entertainment

Zápas o osud lidstva, světa a vesmíru

K nejočekávanějším dubnovým filmům právem náleží Mortal Kombat, čtvrtá celovečerní adaptace kultovní a nadčasové počítačové mlátičky. Smělá očekávání jsou na místě, protože nová adaptace přichází z Austrálie, ze země Šíleného Maxe.

Připomeňme: u prvního „mortalu“ (1995) Paul W. S. Anderson poprvé nastartoval kariéru adaptátora počítačových her. Navazujícímu pokračování z roku 1997 chyběla výraznější vize k hladkému  překonání laťky zábavného braku. Loňský celovečerní animák Mortal Kombat Legends: Scorpion‘s Revenge nejenže nešetřil brutalitou, ale ukázal na nevytěžitelný potenciál. Mortal Kombat je audiovizuální fenomén přeskakující z jednoho média na jiné. Filmové sérii či jednotlivým filmům lze vytýkat povrchnost a zároveň si užívat jejich více či méně rafinovanou estetiku a brakovost. I nejpovrchnější dílo má ještě jednu, nejhůř uchopitelnou vrstvu – ideologii, která také Mortal Kombat vybavuje možnými významy a hloubkou. (mh)

Mortal Kombat
r. Simon McQuoid
USA/Austrálie 2021
v kinech a na VOD od 22/4

Ženy z londýnské periferie

Konec 19. století. Londýn. Městem se potloukají osoby, které v sobě objevují nadpřirozené schopnosti. Jsou silné (Laura Donnelly), chytré (Ann Skelly)… a jsou to ženy. Pohybují se na okraji společnosti, v prostoru, který jim vykolíkoval patriarchát!

Tvůrce kultovních seriálů Joss Whedon (Buffy, Dům loutek) se poté, co vyhořel u blockbusterů od Marvelu, vrátil k tomu, co mu jde nejlépe: k práci na televizních seriálech. Na popud HBO od roku 2018 připravoval Viktoriánky jako svou srdeční záležitost. Z projektu nakonec v létě 2020 vystoupil za nejasných okolností (jde o koktejl konfliktů osobních, tvůrčích i společenských, které je zvenčí nesnadné rozklíčovat). Zásadní je, že „smrt“ autora (zde ve významu dohledu nad finálním výsledkem) nemá nic společného s životem a životností díla. Viktoriánky určitě nejsou jen vyprávěním o divokém kapitalismu sklonku 19. století, ale přeneseně též svědectvím o turbokapitalismu nového milénia. (mh)

Viktoriánky  
r. Joss Whedon, Philippa Goslet
USA 2021
na VOD od 11/4
HBO GO

Viktoriánky začal pro HBO připravovat režisér Joss Whedon v roce 2018. Foto: HBO

Snímek Nadějná mladá žena (r. Emerald Fennell) má 5 nominací na Oscara. Foto: CinemArt

Oscaři v dubnu

Do užších nominací na Oscara postoupilo v březnu 15 krátkých filmů a celkem 39 celovečerních titulů. Většinu – celkem 25 snímků – jsme již měli možnost vidět na velkém plátně nebo jsou dostupné na streamu.

Část celovečeráků jsme viděli v kině loni (Emma., Frčíme, Chlast, Mulan, Pinocchio a Tenet), předloni (Ovečka Shaun ve filmu: Farmageddon) a dalších se možná ještě tento rok v kinech dočkáme (Duše, Nadějná mladá žena, Quo vadis, Aida?, Země nomádů). Do souboje „ekonomiky prestiže“ letos výrazně vstupují také streamovací služby a dávají o sobě hlasitě vědět. Nejúspěšnější je v rozstřelu Netflix (35 nominací/13 filmů), následuje Amazon Prime (12 nominací/4 filmy) a HBO (2 nominace/1 film). Než dojde 25. dubna k vyhlášení vítězů, je dost času nakoukat řadu nominovaných filmů v bezpečí domova, najít si své favority a všímat si, jak – vůbec poprvé ve své historii – 93. ročník fandí nezávislým filmům a snímkům vytvořeným ženami. (mh)

25/4
Slavnostní 93. ročník udílení Oscarů
www.oscars.org

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne

Pohled shora aneb jak to vidí promítač

Stanislav Vacl je hlavní promítač Kina Art. Pracuje v kině od roku 2008 a zažil na vlastní kůži přechod z filmového pásu na digitální kino. V kině je zodpovědný nejen za projekce filmů, ale také za filmové kopie, techniku a hromadu věcí, bez kterých by kino nefungovalo.

Za filmem zve Miloš Henkrich

I v březnu zřejmě diváci a kina nebudou v jiném než platonickém kontaktu – přes internet on-line a na sociálních sítích. Oč důvěrnější vztah se utváří mezi publikem, monitorem a domácími audiovizuálními médii, o to víc stojí za pozornost. A protože je březen měsícem knihy, literatura se přímo nabízí být průvodcem na „dobrodružné výpravě za obrazovku“.

Na co se podívat v dubnu?

Zápas o osud lidstva, světa a vesmíru, ženy z londýnské periferie a očekávaní Oscaři. V tomto článku najdete filmové či seriálové tipy od redaktora KAM Miloše Henkricha.

Brno a Jihomoravský kraj jako bašta filmové tvorby

Za tři roky své existence podpořil Jihomoravský filmový nadační fond 60 projektů a stal se významnou institucí v audiovizuální tvorbě. Svou činností podporuje zajímavé tvůrce, místní profesionály a služby i ekonomiku kraje.

Na co se podívat v březnu?

Dochází vám nápady, na co se doma podívat? V tomto článku najdete tipy jak na novinky, tak i starší filmy od redaktora KAM Miloše Henkricha.