S ředitelem romského střediska DROM Miroslavem Zimou jsme si v krátkém rozhovoru povídali o činnosti střediska, výzvách, ale i radostech, které jeho ředitele v poslední době příjemně překvapily.

Jak byste stručně představil činnost DROMu?

DROM, romské středisko, je příspěvkovou organizací statutárního města Brna. Jejím hlavním posláním je nabízet sociální služby a další aktivity ke zmírnění rizika sociálního vyloučení a zlepšení životní situace osob ohrožených sociálním vyloučením. Poskytujeme služby klientům od předškolního věku až po seniorský, stabilně více než tisícovce ročně. Nejzásadnější pro nás je ale to, že jsme v úzkém kontaktu s lidmi, kterým umíme pomoci a kteří nám věří. Dlouhodobě spolupracujeme například s Nadačním fondem Verda (www.verda.me) podporujícím vzdělávání romských studentů. Ten za dobu své existence poskytl 1 004 stipendií 702 studentům a učňům v celkové výši 5 021 688 Kč. To vše jen díky příspěvkům od soukromých dárců. Podílíme se také na zajištění a organizaci pokládání Stolpersteinů za romské oběti nacismu, byli jsme při položení vůbec prvních Stolpersteinů za romské oběti nacismu v České republice. Iniciovali jsme přejmenování parku Hvězdička na Hvězdička park Eugena Horvátha. Jedná se o první název veřejného prostoru po romské osobnosti v České republice. Více se dozvíte na našich webových stránkách.

V čem pro vás byly uplynulé měsíce největší výzvou?

Činnost naší organizace byla v uplynulém období celkově velmi zásadně ovlivněna vládními opatřeními v důsledku šíření nemoci covid-19. V prvním pololetí roku bylo poskytování části služeb během nouzového stavu pozastaveno v souladu s vyhlášením mimořádných opatření. Část služeb přešla do on-line režimu. Pro naše klienty bylo dostupné on-line poradenství. Abychom s klienty nízkoprahového zařízení pro děti a mládež neztratili veškerý kontakt, realizovali jsme pro ně každý týden stream vysílání, které bylo zaměřené na aktuální témata a informace týkající se otevření naší služby. Současně po celou dobu trvání nouzového stavu bylo poskytováno on-line doučování, které probíhalo každý den dle domluvy s jednotlivými klienty. O tuto aktivitu byl ze strany klientů velký zájem. V první vlně se část pracovníků ve spolupráci s MUNI podílela na výrobě a distribuci roušek, případně dalších ochranných pomůcek (a to včetně konkrétních návodů jejich správného použití a následné likvidace).

Celkově bylo nezbytné soustředit se na opravdu neobvyklou a neočekávanou situaci přinášející mimo jiné i zásadní změny, omezení vyžadující dodržování nových pravidel, opatření atd. a tomu přizpůsobit aktivity. Považovali jsme za nutné soustředit se na pomoc při prevenci a šíření aktuálních informací, přispívat tak k eliminaci zdravotních rizik, ale i zbytečných konfliktů, porušování pravidel či zákonů s případnými sankcemi. Vzhledem k tomu, že mimo jiné bylo v rámci stanovených opatření nutné zásadně eliminovat pohyb a zdržování se osob mimo domov, bylo žádoucí se právě na toto soustředit, tedy zaměřit pozornost a aktivity nejprve na monitorování tzv. rizikových míst, a dále pak v součinnosti s dalšími subjekty právě v těchto místech v co největší míře působit dle konkrétních možností. Důležité bylo také poskytování či zprostředkování informací nebo kontaktu i jistá emocionální podpora. Omezené či zakázané osobní návštěvy, omezená lékařská péče i prevence, omezení při striktním dodržování opatření, omezené možnosti a zdroje informací vedoucí často spíše k dezinformování, k šíření fám a následné paniky, stresovým situacím a dalším nepříznivým projevům chování. Preventivní aktivity kvůli omezením v důsledku šíření nemoci covid-19 byly pochopitelně také zásadně ovlivněny. Probíhaly převážně individuální formou a byly z velké části zaměřené na aktuální potřeby klientů.   

Na pozitivní notu – co vám v posledních době naopak udělalo radost/příjemně vás překvapilo?

Uplynulé období vnímám také jako zdroj poučení, získání nových zkušeností z organizace práce a řízení organizace v on-line režimu. Mnohé věci jsme se naučili „za pochodu“. Mám radost zejména ze solidarity společnosti a z přístupu našich zaměstnanců, kteří bez ohledu na pracovní dobu a za ztížených podmínek poskytovali služby klientům. Díky různým dárcům jsme mohli vybavit děti ze sociálně vyloučeného prostředí počítači, aby se mohly zúčastňovat on-line vyučování a našeho doučování.  

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne

JazzFestBrno míří na obrazovky

Pořadatelé festivalu JazzFestBrno brzy uvedou sérii koncertů na obrazovkách České televize a prostřednictvím streamu oslaví Mezinárodní den jazzu.

Mikroskopická anketa

Který obor, v němž nachází elektronová mikroskopie své uplatnění, je pro vás osobně nejvíce fascinující? V krátké anketě jsme se zeptali předních vědců a manažerů, kteří pracují v brněnských vědeckých ústavech nebo ve vedení firem produkujících elektronové mikroskopy. A také letošního VIP hosta z USA a českého rodáka Ondřeje Křivánka.

Filharmonie Brno u vás doma

Streamovaný koncert brněnské filharmonie proběhne pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese ve čtvrtek 15. dubna 2021 ve 20 hodin. Na koncertu zazní Brahmsova Symfonie č. 2 D dur a premiéra Glassovy Symfonie č. 2. V přestávce se mohou posluchači těšit na rozhovor šéfdirigenta s Philipem Glassem. Koncert sledujte na facebookové události, YouTube kanálu nebo zde.

Carretovi citlivě zachycují vztah k posvátné stránce života, říká kurátorka Eva Mazárová

Výstava Otisk cest. Fotografie Claude a Marie-José Carret v Muzeu romské kultury představí tvorbu této dvojice. Kurátorský výběr fotografií přibližuje v rozhovoru jedna z kurátorů výstavy, etnoložka Eva Mazárová.

Nový materiál se pomalu rýsuje, říkají Beps’n’Johnnies

Kde v Brně rádi hrají Beps’n’Johnnies, na čem zrovna pracují a jaké počiny je na lokální hudební scéně v poslední době nejvíce zaujaly? Čtěte v krátkém rozhovoru.