Na webu divadla Schauspiel Köln je v rámci on-line programu ke zhlédnutí minisérie Edward II. podle Christophera Marlowa. Foto: Ana Lukenda

Prostor pro myšlení a sledování divadla v mezinárodním kontextu, který přesahuje rybníček jednoho města a státu, nikdy nebyl dostupnější než za současného stavu. Ten způsobil, že jsou divadla zavřená pro své diváky. Umožnil však divadlo podrobit potřebné zkoušce. Její výsledky lze vidět po celém světě.

Je trochu kacířské psát pro měsíčník KAM v Brně o divadelních událostech ve světě. Ale Brno bylo vždy kosmopolitní město. Proto není nic samozřejmějšího než začít cestu po světě z brněnského bytu u našich sousedů!

Na webu divadla Schauspiel Köln je v rámci on-line programu ke zhlédnutí minisérie Edward II. podle Christophera Marlowa. Její režisérka Pinar Karabulut se věnuje feminismu a queer problematice – nejinak přistupuje i k adaptaci Marlowa, který už v předloze LGBT tematiku řeší. Motto celého projektu je příznačné: Láska jsem já/Die Liebe bin ich – vrchol individualismu ve spojení slasti a politiky. Vše osobní je politické a naopak!

Stejně se lze dívat i na divadlo v on-linu. To nemusí sloužit pouze jako sekundární platforma pro PR a budování kultu identity. Tento tvůrčí přístup k on-linu prosazuje například nezávislá skupina D’Epog. Jeho šéfka Lucia Repašská to popisuje v podcastu HaDivadla Budoucnost divadla.

Další zastávka leží mezi New Yorkem a Tokiem. Martin E. Segal Theatre Center na svém YouTube kanále pořádá SEGAL TALKS s významnými světovými divadelníky a divadelnicemi. Je zde k dispozici i rozhovor s Japoncem Toshiki Okada. Pro sborník Why Theatre? divadla NT Gent odpověděl Okada na otázku, proč divadlo v době pandemie takto: „Mým přáním je najít způsob divadla, který by mohl bojovat proti zániku globalizace investováním energie do interkontextualizace.“ Globalizace nemusí potírat jedinečnost regionů, ale naopak podporovat jedinečnost v rovnocennosti všech ostatních jedinečností. Okada toho dosahuje přenesením japonských fenomenů na západ, oba regiony se propojují – dochází k interkontextualizaci!

Stejně se lze dívat i na divadlo v on-linu. To nemusí sloužit pouze jako sekundární platforma pro PR a budování kultu identity. Tento tvůrčí přístup k on-linu prosazuje například nezávislá skupina D’Epog. Jeho šéfka Lucia Repašská to popisuje v podcastu HaDivadla Budoucnost divadla. Závěrem zpět do našeho regionu. Kromě podcastu v HaDivadle připravujeme projekt Zeď pro webové prostředí v režii Kamily Polívkové. Půjde o dvouměsíční sérii kapitol s tematikou izolace. Začínáme už v pátek 2. 4. v 18.00!

Jan Doležel

student režie a asistent režie v HaDivadle

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne

Divadla za zavřenými dveřmi

Přestože dveře divadel zůstávají stále zavřené, brněnská divadla hledají způsoby, jak se svými návštěvníky zůstat v kontaktu. Ať už se jedná o on-line talk show, podcast, on-line rozhovor či výstavu ve výloze.

Globalizace je láska k regionu! On-line je láska k divadlu!

Prostor pro myšlení a sledování divadla v mezinárodním kontextu, který přesahuje rybníček jednoho města a státu, nikdy nebyl dostupnější než za současného stavu. Ten způsobil, že jsou divadla zavřená pro své diváky. Umožnil však divadlo podrobit potřebné zkoušce. Její výsledky lze vidět po celém světě.

V Káznici se s jarem probouzí zvěř a formuje se umělecká „smečka“

Bývalá káznice na Bratislavské ulici je objekt unikátní nejen v rámci lokality tzv. brněnského Bronxu, ale i v kontextu celého Brna. Její hodnota přitom nespočívá jen v její minulosti, kdy je právem považována za významné místo historické paměti, ale i v jejím potenciálu k širšímu využití pro kulturní, komunitní, vzdělávací či jiné aktivity v budoucnosti. Ponechme stranou budoucnost vzdálenější, kterou představuje projekt plánovaného Kreativního centra, a podívejme se především na současnost a mnohem bližší časový horizont roku 2021.

Divadlo Husa na provázku vyhlašuje velikonoční potravinovou sbírku

Letošní Velikonoce budou jiné. V tom dobrém slova smyslu mohou být pro řadu domácností jiné i díky vám. Divadlo Husa na provázku vyhlašuje ve spolupráci s Diecézní charitou Brno, Armádou spásy a společností Na počátku velikonoční sbírku určenou rodinám v hmotné nouzi a matkám samoživitelkám.

Festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER bude!

Ač se v současnosti nemůžeme setkávat a cesty do zahraničí jsou téměř nemyslitelné, od 23. do 27. března se budete moct potkat s lidmi ze všech koutů Evropy. Studenti Divadelní fakulty JAMU totiž dokončují přípravy 31. ročníku mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2021.