Divadlo Radost uvede Hamleta jako poslední premiéru letošní sezony postižené zavřením divadel, jak tomu ostatně bylo několikrát i za Shakespearova života v dobách morových ran. Foto: Divadlo Radost

Hlavní podmínkou existence divadla je společná přítomnost herců a diváků, kteří se navzájem ovlivňují (diváci působí na herce svou přítomností, smíchem, potleskem, herci na ně reagují, mohou je zapojit do hry atd.).

V době, kdy jsou divadla pro publikum zavřená, a přesto zůstávají v provozu, je taková činnost nemožná. Divadlo se tím ocitá v pasti: jak hrát pro někoho, kdo tady není? Tato past vychází ze samotné podstaty divadla.

V jedné Shakespearově tragédii se do podobné pasti chytí jedna z ústředních postav. Zloduch zavraždí svého bratra, ožení se s ovdovělou královnou a stane se dánským králem. Možná jste poznali – řeč je o Hamletovi, který se pokouší svého strýce lapit do psychologické pasti, když nechá kočovný soubor zahrát hru Past na myši pojednávající o zavraždění krále Gonzaga svým příbuzným, jenž mu ve spánku nalije do ucha jed. Hamletův strýc se do synovcovy pasti chytí: během představení vstane a citově rozrušený odejde. Představení se nedohraje, není pro koho, s králem odchází i publikum…

V době, kdy jsou divadla pro publikum zavřená, a přesto zůstávají v provozu, je taková činnost nemožná. Divadlo se tím ocitá v pasti: jak hrát pro někoho, kdo tady není? Tato past vychází ze samotné podstaty divadla.

Divadlo Radost uvede Hamleta jako poslední premiéru letošní sezony postižené zavřením divadel, jak tomu ostatně bylo několikrát i za Shakespearova života v dobách morových ran. Covidová rána, která zasáhla naše divadla už ve druhé po sobě jdoucí sezoně, si vyžádala specifický provoz divadel. Smí se zkoušet „do šuplíku“, nesmí se však hrát pro přítomné publikum. A tak divadla alespoň „vysílají“ on-line, čímž se z představení vytrácí to, čím je divadlo jedinečné – interakce herců a přítomných diváků.

Divadlo Radost má za sebou dvě on-line odpremiérované novinky: Kráska a zvíře v režii Marka Zákosteleckého a Bratříčci svatého Františka, kterou nastudoval Jacek Poplawski.

Hamlet on the Road chystaný k uvedení na konci letošní „uzavřené sezony“ je zamýšlen jako kočovné divadlo, jímž se Radost přiblíží divákům mimo své interiérové působení, a vyjede on the road vlastním divadelním vozem, jehož výtvarné pojetí je dílem scénografa Pavla Hubičky. Tento jarmareční Hamlet bude specifický snahou uvést nejslavnější Shakespearovu tragédii jako komedii, kterou bude možné vidět nejen v plenérovém provedení, ale také v interiérové variantě na scéně Divadla Radost.

Pavel Trtílek

Divadlo Radost

Převzato z časopisu KAM v Brně shop.pocketmedia.cz/predplatne

Festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER bude!

Ač se v současnosti nemůžeme setkávat a cesty do zahraničí jsou téměř nemyslitelné, od 23. do 27. března se budete moct potkat s lidmi ze všech koutů Evropy. Studenti Divadelní fakulty JAMU totiž dokončují přípravy 31. ročníku mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2021.

Divadlo v šuplíku

Tvoření „do šuplíku“ jsem si vždy spojovala s náčrty drobných dílek. Nepomyslela bych si donedávna, že se nám v šuplíku ocitne celá divadelní inscenace. Jedna z těch nechtěných novinek, které přinesl covid. Naopak vítaným (a také covidem způsobeným) byl neobvykle soustředěný a nerušený průběh zkoušení.

HAMLET ON THE ROAD

Před 420 lety napsal Shakespeare jednu z nejslavnějších tragédií všech dob: Hamleta. Byl mnohokrát uveden, několikrát zfilmován, postava Hamleta se stala archetypem a v divadelním slangu se činoherním hercům přezdívá Hamleti.

DIVADLO ON-LINE A ON THE ROAD

Hlavní podmínkou existence divadla je společná přítomnost herců a diváků, kteří se navzájem ovlivňují (diváci působí na herce svou přítomností, smíchem, potleskem, herci na ně reagují, mohou je zapojit do hry atd.).

Najděte mě, distančně

Divadlo fórum je divadelní dílna. Herecký tým nejprve odehraje představení,
v rámci něhož se hlavní postava v důsledku špatných rozhodnutí dostává do komplikovaných situací.