V Divadle Polárka chystají na leden premiéru hry Proces v režii Filipa Nuckollse. Foto: Divadlo Polárka

V minulých měsících jsme divadelní rubriku, stejně jako celý kulturní servis, věnovali rozhovorům, on-line programům a vyjádřením divadel. Tentokrát s optimismem nám vlastním přidáváme i přehled plánovaných premiér.

Výhoda i nevýhoda měsíčníku spočívá v jeho přípravě s velkým časovým předstihem. A tak se už po několikáté ocitáme v situaci, kdy nevíme, zda v právě vznikajícím čísle zvát na kulturní akce, či ne. Nyní, v polovině prosince, to pro lednová představení brněnských divadel nevypadá nejlépe, i přesto však doufáme a držíme divadlům palce, aby „to klaplo“. V této rubrice tedy naleznete představení, jež by byla, kdyby se mohlo. A pokud se moci nebude, snad si pozvánky uchováte v paměti do doby, kdy se zase společně usadíme do hlediště. Zatím můžete podpořit divadla například koupí dárkových poukazů nebo předplatného, pokud jej má dané divadlo v nabídce. Držme si všichni palce. Vaše redakce KAM v Brně.

Moby Dick

Autorů textu k inscenaci Moby Dick je hned několik, kromě autora předlohy Hermana Melvilla jsou to Rastislav Ballek, Matěj Nytra a Jan Kačena. Ti všichni si pokládají otázku: Jak nalézt řád v chaosu?

 „K ránu z 8. na 9. února měl jsem tísnivý sen: kolega z Akademie a nejhodnější člověk zařídil, abych byl promptně a bez odkladů odlifrován na nejtěžší myslitelnou psychiatrii. John se ještě jednou ve snu objevil a přinesl koženou brašnu. Byla v ní má poslední hypnotika. Ty ses narodil? Cos to učinil?“ HaDivadlo uvádí audiovizuální spektrum z motivů plavby, lovu, trupu, smrti, industriální éry. Scénickou esej o temnotě s názvem Moby Dick. Režíroval ji Rastislav Ballek a na jevišti se vám představí Cyril Drozda, Miroslav Maršálek nebo Milan Sedláček. „Moby Dick. Jedna loď jménem humanita. Kam pluje? Snídaně. Stěžeň. První večeře. Hierarchie posádky dobývající přírodu. Paluba. Jak udržet morálku?“

Foto: HaDivadlo →

HaDivadlo

Sňatky na železnici

Výrobci hudebních nástrojů, bratranci Ignác Stimmstock z Vídně a Petr Stimmstock z Kremže, se touží oženit. Ignác se rozhodl pro Terezu Kipflovou z vídeňského Nového Města, Petr hodlá odvést k oltáři Babetu Zopakovou z Brna. Co naplat, namlouvání a pokrok nezastavíš.

Ke svému záměru si oba muži přizvou zkušenou dohazovačku Zaschelhuberovou, ale to ještě netuší, co se stane, když si cestující splete směr. Takto zmatenému člověku chybí k zoufalství jen málo. Například další zamilovaný člověk. V komedii Johanna Nepomuka Nestroye jsou sice hlavní postavy zapleteny do složité sítě milostných citů, ale hlavním zdrojem humoru třeskuté frašky z roku 1843 je novodobý fenomén, který učinil převrat v cestování. Vynález parních lokomotiv! O tom, že cestování po železnici se zastávkou ve stanici Brno hl. n. je dobrodružné dodnes, vám dokážou Ivan Dejmal, Tomáš David, Hana Drozdová, Petra Lorencová a jejich další kolegové v lednové premiéře v Redutě.

Foto: Plamen Agov →

Divadlo Reduta

Bratříčci svatého Františka

František, zvaný též „chudáček z Assisi“ nebo také „nejveselejší ze svatých“, miloval celý svět a zvlášť jeho „menší“ obyvatele – zvířátka. Ta malá i ta velká, milá i strašlivá. Inscenace Bratříčci svatého Františka bude druhou online premiérou sezony 2020/2021 v Divadle Radost.

Jak najdeme v anotaci k inscenaci, v textu Marty Guśniowské cestuje sv. František světem, potkává lidi i zvířata a ke všem je dobrý. Usmiřuje rozvášněné, těší smutné, baví ponuré. Se zvířaty mu to jde snadno, s lidmi už je to těžší. Cosi jim dává, ale i sám sebe obohacuje. Připomíná nám dětskou schopnost úžasu a nadšení z nejobyčejnějších věcí a rozvíjení citlivosti, s níž bychom měli kráčet životem. Hru Marty Guśniovské nastudoval v Divadle Radost ředitel a umělecký šéf Teatru Banialuka Bielsko Biała Jacek Popławski, s hudbou Pavla Helebranda. Hru z polského originálu přeložil Pavel Hubička, který je zároveň autorem výpravy.

Foto: Divadlo Radost →

Divadlo Radost

Raději zešílet v divočině

Raději zešílet v divočině se podle ankety Lidových novin stala publikací roku 2018 a jednou z komerčně nejúspěšnějších knih. Divadlo Husa na provázku přináší utopii z okraje. Co je to za civilizaci, ve které se knihy o útěku z ní stávají bestsellery?

Režisérka Anna Davidová, která je zároveň uměleckou šéfkou Divadla Husa na provázku, vidí odchod do divočiny jako pokus o nový začátek a radikální sebeurčení. O osobní či společenskou reformu. O vlastní utopii. O samotu. V anotaci k inscenaci najdeme, že se v půlce 19. století americký filosof Henry David Thoreau stáhl z města do lesů u jezera Walden, aby znovu promyslel úděl moderního člověka. On i jeho dnešní následovníci, dobrovolní vyhnanci a samotáři z knih rozhovorů Aleše Palána, svým způsobem života zpochybňovali samotné základy naší existence ve společenském systému dávno před tím, než jimi otřásla globální pandemie. Neukazují nám nyní, co je třeba změnit, abychom v něm nezešíleli?

← Foto: Divadlo Husa na provázku

Divadlo Husa na provázku

TUŠENÍ A ROZŽÍVÁNÍ PŘÍBĚHŮ MARCA CHAGALLA ZACHYCENÝCH V JEHO OBRAZECH

Workshop Jany Pilátové je inspirován vybranými obrazy a knihou Marc Chagall: Můj život a je určen pro studenty praktických oborů v oblasti scénických, múzických umění, ale i pro zájemce z řad veřejnosti. Jádrem workshopu bude fyzická i mentální sólová a skupinová práce s tělem a hlasem.

Prof. PhDr. Jana Pilátová je učitelka, teoretička, kritička a dramaturgyně, která od roku 1990 učí na DAMU. Účastníci workshopu budou pod jejím vedením intuitivně tvořit pohybovou partituru, ve které rozžijí vnímané příběhy, dále je společně rozvinou a přetvoří do překvapivých nových tvarů. Postup jednotlivých cvičení a úkolů bude reakcí na aktuální situaci a náladu, která vznikne „tady a teď“ dle potřeb frekventantů. Workshop bude převážně praktický, ale bude obsahovat i teoretickou a reflektivní část. Důležité je především pohodlné oblečení, dochvilnost a účast všech účastníků na celém workshopu. Více informací o workshopu naleznete na webu události.

← Foto: BuranTeatr

BuranTeatr

 

Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne