Výrobci her pro změnu zužitkovávají filmařské postupy a najímají si zavedené hollywoodské značky, jak dokládá polská hra Cyberpunk 2077 s Keanu Reevesem ve vedlejší roli. Foto: CD Projekt

V novém roce se určitě projeví několik loňských událostí, u nichž není pochyb, že budou mít výrazný dopad na globální audiovizuální trh. V USA došlo 7. srpna ke zrušení tzv. Paramountského výnosu (z května 1948). Rozhodnutí uvolnilo ruce hollywoodským studiím ke svobodnějšímu (rozuměj samolibějšímu) nakládání s vlastním obsahem. 

V prosinci studio Warner Bros. oznámilo, že novinky uvede zároveň v kinech a na HBO Max. Proti strategii se zvlášť silně ozvali Christopher Nolan (Tenet) a Denis Villeneuve (Duna). Svorně upozornili na umělecká a ekonomická úskalí nové byrokratické vize.

I když jsou obavy z vývoje na místě, přesto stále platí, že audiovizuální prostředí je dynamické, vzájemně se prolíná a nové platformy nemusí nutně znamenat konec „starých“ formátů zavedené zábavy. Filmy se z kin (snad provizorně) stěhují na VOD. Netflix zkoumá prostředí počítačových her – adaptoval herního Zaklínače a vyrobil několik interaktivních filmů (Nezdolná Kimmy Schmidt: Kimmy versus reverend). Výrobci her pro změnu zužitkovávají filmařské postupy a najímají si zavedené hollywoodské značky, jak dokládá polská hra Cyberpunk 2077 s Keanu Reevesem ve vedlejší roli. O domácí zábavu je postaráno.

Ovšem až budeme moci vyrazit ven, doufejme, že se do té doby z kin nestanou skladiště a z jeho zaměstnanců noví svářeči. Českem vane duch minulosti a na kina se hledí, jako by stále spadaly pod Krajský podnik pro film, koncerty a estrády. Kinosály s kinodistributory jsou v krizi a bez divácké empatie, podpory a zájmu se ani letos neobejdou.

Miloš Henkrich

redaktor KAM

 

Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne