Z filmu Zvěř k vidění na přehlídce Brno 16 on-line. Foto: Brno 16

Každý rok přichází poslední měsíc v roce s protichůdnými imperativy: vyzývá ke zběsilému utrácení, a tím k posílení tržní ekonomiky, a zároveň ke zvolnění, odpočinku, zamyšlení. A kde má mezi zběsilostí a uvolněním své místo film a kinematografie?

Prosinec se až příliš snadno spojuje s dětskými a rodinnými filmy, i když nabídka je pestřejší. Bez křišťálové koule však není možné odhadnout, zda se blíží nesmělé znovuotevírání kin nebo je uvolnění stále v nedohlednu.

S filmovými festivaly a filmaři je svázaná i předvánoční knižní novinka Pavla Sladkého – Film jsou tajné dveře do reality s výstižným podtitulem 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory. Popularizačně zaměřený titul seřazuje filmaře od nejstaršího po nejmladšího a zachycuje posledních 40 let artového filmu, včetně fenoménů tchajwanské či rumunské vlny. Začíná Michael Haneke (Happy End) a uzavírá tvůrce Parazita Pong Čunho. V pánském klubu se objevují alespoň dvě ženy. Claire Denisová (High Life) z Francie a americká nezávislá filmařka Kelly Reichardtová (před 4 lety měla retrospektivu v brněnském Artu). Ano, na filmy se můžeme nejen dívat, ale také přemýšlet nad jejich vlivem na naše životy.

Miloš Henkrich

redaktor KAM v Brně

 

Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne