Jóga může být naším malým osobním podzimem. Foto: Pocket media

Je tu říjen a s ním podzim, do kterého rychle přešlo letošní podivné léto. Ve stále se měnící situaci nových nařízení, zákazů a zpráv, které vzbuzují nejistotu a obavy, je proměna ročního období přírody a teplot okolo nás vzácnou jistotou.

V minulém čísle jsme zahájili jógovou rubriku, která vás bude provázet v podzimních číslech. Není to náhoda. Jóga má s podzimem mnoho společného. Po horečnatých letních měsících, kdy zem a stromy vydaly své plody, se příroda uklidní a pohrouží do sebe, aby načerpala síly a mohla s příchodem jara opět růst. My lidé často nabýváme dojmu, že jsme po létě odpočatí, plní sil a připravení vrhnout se znovu do maximálního pracovního nasazení, než opět přijde onen kýžený letní odpočinek. Na rozdíl od Země se však neponoříme do dlouhého životadárného spánku, ale po často hektických, namáhavých a cokoliv jen ne odpočinkových letních měsících pouze zařadíme vyšší rychlost a jedeme dál. Takže i přesto, že jsme nějakou tu energii načerpali, velice brzy nám dojdou baterky a pomalu i záložní zdroje.
Proto je důležité si nastavit správný rytmus pravidelného odpočinku a v čase klidu půdy najít o to víc klidu a rovnováhy těla i mysli. Právě v tomto ohledu může být jóga naším malým osobním podzimem a skýtá pestrobarevnou paletu (ne nepodobnou podzimnímu listí) možností, jak ji uchopit. Můžete zajít na lekci do některého ze studií, které vám představujeme na stránkách našeho časopisu, nebo si pomalu osahávat jógové ásany doma na koberci. Samotná historie jógy je fascinujícím dobrodružstvím, které lze objevovat během stále delších večerů. Ať už vás uhranou filozofické hlubiny prastaré džňánajógy či místo zavřené restaurace zkusíte s partnerem spíše recesivní beer jógu, je jisté, že si odpočinete, zklidníte se a podobně jako příroda načerpáte síly k dalším a dalším pozdravům slunci.

Pár osobních tipů:
– Každý den se protáhněte, i kdyby to bylo jen 10 minut. Chvilka na jógamatce dokáže zpestřit i ten nejvíc šedý den.
– Dýchejte vědomě. Věnujte pozornost svému dechu. Ať už během cvičení, při jízdě tramvají, v práci nebo před spaním.
– Zacvičte si ráno nebo přes den pozdrav slunci. Tato sestava vás zahřeje, uvolní a zaktivizuje.
– Uzpůsobte si prostředí tak, aby vám v něm bylo příjemně. Použijte svíčky, lampy – tlumené světlo dokáže vytvořit opravdu útulný domov.
– Myslete na to, abyste se přes den nehrbili. Rovná páteř umožňuje proudění energie, a vy se nebudete cítit tak unavení.
– Myslete pozitivně. Snadno se to říká, hůř praktikuje. Jógová praxe vám pomůže zklidnit rozbouřenou mysl a pomocí pohybu objevovat nové perspektivy.
– Každý den si udělejte malou radost.

Barbora Olšanová
redaktorka KAM v Brně

Převzato z časopisu KAM v Brně → shop.pocketmedia.cz/predplatne